tisdag 8 april 2008

Rutin och välvilja i Nacka

En man som vill få ut logglistor över mejlen till kommunalrådet i Nacka får nej på sitt överklagande till kammarrätten.

Det gäller mellan första december och lucia i vintras - och han har också överklagat ett nej han fått på en begäran om att få ut sådana mejl som inte skickats till kommunalrådet i egenskap av kommunalråd. Det senare är förstås en imponerande envetenhet. ("Kammarrätten delar bedömningen att det endast är e-post som rör Erik Langbys funktion i Nacka kommun som är allmän handling och skall lämnas ut. Överklagandet skall därför avslås i denna del.")

Men nejet när det gäller logglistorna på mejlen intresserar mig. Enligt Nacka kommun låter sig någon sådan sammanställning inte göras med rutinmässiga åtgärder.

Men enligt rätten har den klgande ett förslag: "Han anför i huvudsak följande till stöd för sin talan. De loggar som kommunen hävdar inte är tillgängliga går lätt att återställa genom att göra utskrifter direkt från kommunalrådets e-postlåda och därifrån går det sedan att göra redigeringar för att stryka och göra hänvisningar till varför olika poster är strukna ur loggen. Det kan och bör räknas som rutinmässig hantering."

Det kan ju tyckas vara ett nog så nördigt resonemang - och kommunen hakar på:

"Nacka kommun uppger att de har olika logglistor i sitt e-postsystem. Loggen i e-postservern raderas efter sju dagar och fanns inte kvar vid tidpunkten för begäran om utlämnandet. Den är inte möjlig att sammanställa i den tekniska miljö där den skapats. Den logglista som sparas länge och som inte är raderad kan inte heller sammanställas. Loggen innehåller en halv miljon noteringar per dygn och det är inte möjligt att ta fram de noteringar som avser Erik Langbys e-posttrafik." (Det är kammarrättens tolkning av det kommunen skriver. Kommunen själv skriver även om "Det primära spamfiltret" i sitt avslag.)

Resonemanget om vad som är rutinbetonat och inte kan skapa godtycke. Det finns säkert många lösningar i mitt e-postprogram, men om jag har den minsta vilja att tillmötesgå den som vill ta del av min inkorg kan jag öppna mitt e-postprogram och trycka "Print Screen" då listan syns på skärmen. Då kopieras hela skärmen till urklipp. Jag kan sedan kopiera in den i exempelvis ett ordbehandlingsdokument. Det är två handgrepp. En riktigt dålig och ful lösning och alla som har koll på datorer kommer att hata mig - men den skulle fungera. Är det rutin eller välvilja?

Inga kommentarer: