onsdag 20 februari 2008

Rikets säkerhet

Jag utgör ett hot mot rikets säkerhet.

Eller åtminstone utgör det ett hot mot rikets säkerhet om jag får ta del av Polismyndighetens i Västernorrland interna telefonkatalog.

Det skriver myndigheten i sitt avslagsbeslut på min begäran om utfående av allmän handling.

Sekretessregeln som de hänvisar till är 2 kap 2 § i sekretesslagen, där det bland annat står:

"2 § Sekretess gäller för uppgift som angår verksamhet för att försvara landet eller planläggning eller annan förberedelse av sådan verksamhet eller som i övrigt rör totalförsvaret, om det kan antas att det skadar landets försvar eller på annat sätt vållar fara för rikets säkerhet om uppgiften röjs."

Paragrafen är formulerad med ett rakt skaderekvisit, dessutom - något man kan tolka som att bevisbördan när det gäller att det verkligen uppstår en skada ligger på myndigheten.

- Du som verkar så snäll, sa mina studiekamrater på fortbildningsinstitutet.

Efteråt har jag fått veta att frågan prövats tidigare - i fall där journalisten har sträckt sig så långt som att gå med på spridningsförbehåll - och lett till samma resultat.

Frågan huruvida rikets säkerhet står och faller med mobiltelefonnumret till en enstaka förundersökningsledare undrar jag däremot om den prövats ännu...

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin blogg!